zaterdag 28 december 2013

Mijn moment

Wat een jaar was dit voor mij en mijn gezin... het was heel erg heftig! Zo had ik het nog nooit meegemaakt. Mijn lichaam liet me in de steek en ik functioneerde niet meer zoals ik altijd wilde. Lees, op volle toeren en in alle hevigheid. Logisch ook dat mijn lichaam gereset wilde worden...

De burn out die me had getroffen, was een harde klap voor mij. Ik kon het niet allemaal alleen... En ik was toe aan een pas op de plaats wat wel als falen voelde. In de ziektewet voor mijn werk, maar hoe zat het dan met thuis? Kon ik me daar ook ziek melden?
Ik kon zo weinig hebben. Alle geluiden, huishoudelijke taken en dagelijkse beslommeringen waren teveel. Waar ik me nu zo schuldig over kan voelen... ik was niet echt een leuke moeder. Was blij als het 19 uur was en weer 'vrij' was.

Wat ik als mijn moment ervaar, is de periode dat ik toegaf dat ik inderdaad niet voldeed aan de vrouw van tegenwoordig. De vrouw die alles weet te combineren, werk, gezin, sport, vrienden, etc, zonder te klagen en er nog op en top uit ziet. Misschien een beetje overdreven, maar wat ik vaak in mijn omgeving zie. Het maakte me boos dat anderen nooit toegaven er ook weleens doorheen te zitten. Lag het dan allemaal aan mij?
Ik heb hulp gevraagd voor het anderhalf jaar slaapgebrek door mijn zoon die nooit doorsliep. Door het consultatiebureau met een slaap trainings programma ben ik prima geholpen en ik kon weer bijslapen.
Bij de psycholoog en haptonoom ben ik meer bewust geworden hoe ik de controle altijd wil hebben. Deze los laten gaat een tijd duren, maar het begin is er. En het belangrijkste wat ik heb geleerd, is accepteren hoe het is en naar mijn gevoel luisteren. Nee zeggen... dat is wat ik in 2014 veel ga proberen, hihi! Maar vooral een goede balans te vinden. Het leven kan ook leuk zijn!

Ik ben echt op de goede weg, maar er zijn nog dagen, vooral avonden dat ik twijfel of ik het niet anders had kunnen doen. Kan er echt doorheen zitten dan. Maar blijf bij mezelf, mijn gevoel... 'het is zoals het is' en ik ga elke dag weer door. Ik heb een leuke man en twee gezonde kinderen en ben daar trots op!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten